Matproblem

Då jag är arbetslös kan jag i princip äta närsomhelst och jag går upp olika varje dag vilket gör att det aldrig blir någon direkt rutin i mina matvanor. Under de senaste dagarna så har jag käkat äggmacka med makrill på och det gör jag typ två gånger om dan, försöker äta var tredje timme men har nu helt slut på fantasi. Lunchen är jobbigast för jag gillar inte att stå och typ steka mat till mig själv, jag äter gärna något kallt till lunch och sen något lagat till middag när min sambo är hemma. Det ska gärna vara lättgjort men ändå nyttigt, keso äter jag inte! Idag fick lunchen bli ett kokt ägg, en avokado och 2 små scones gjort på fullkornsmjöl. Bra med protein och lite "nyttiga" kolhydrater. Ikväll ska vi käka thaimat, kyckling rödcurry, och sen blir det bio, så då blir det lite onyttiga kolhydrater ;) Får väl ge mig på ett mellanmål sen kanske, typ fil eller något sådant. 
 
Jag tycker det är viktigt med att om man skriver en tränings/mat-blogg (som inte detta är, utan detta är en blogg som handlar om hela mitt liv) så tycker jag att man ska vara ärlig om allt man äter. Jag skriver min blogg för mig, men om någon annan kommer in och läser den blir jag glad. Men eftersom jag skriver den för mig så vill jag inte ljuga för mig heller, har jag bestämt mig för att skriva ner här vad jag äter så kommer jag skriva ner ALLT som jag äter och inte bara det nyttiga. Dömmer folk mig för att jag kanske skulle äta på donken eller käka pizza så får de stå för dem. Även om man är överviktig så måste man få unna sig vissa saker, det handlar bara om hur ofta man gör det. Innan kunde jag och min sambo käka på donken en gång i veckan, så det är ju inte konstigt att man ser ut som man gör, medan nu kan det gå många veckor innan vi käkar där. När jag väl käkar där så vill jag göra det för att jag faktiskt gillar maten och inte för att man ska hitta något snabbt att käka. Jag gillar faktiskt donkens sallad och Big Tasty, beställer vi meny så tar jag oftast kolsyrat vatten till och äter endast lite av min pommes (orkar ändå inte alla). Ibland unnar jag mig läsk, men har insett att jag gillar inte det lika mycket som jag gjorde innan, ibland kan jag dock bli väldigt sugen på fanta eller cola. Skulle jag käka pizza så köper vi oftast hem, och då delar jag pizzan på mitten och käkar halva ena dagen och andra halvan andra dagen, vet dock inte om det är bättre? Då får man egentligen i sig onyttiga fetter under två dagar istället för under en (dock hade jag aldrig orkat en hel pizza ändå, så det hade bara varit dumt att försöka sig på att käka).
 
En stor bov till min viktuppgång var mina portioner. Alltid när jag lagade mat hemma eller vi köpte hem thaimat så la jag upp lika stora portioner till mig och min sambo (jag är 1,68 och han är nästan 1,90), så ni förstår ju själva att jag sakta men säkert gick upp mer och mer i vikt. Äter jag lika mycket som en kille på 1,90 som väger typ 95 kg så är det inte alls konstigt att jag gick upp i vikt, dock förstod jag inte det då. Jag var sån att vi delar lika på det, det gör vi absolut inte nu längre. Efter min GMU så gick jag ju ner mycket i vikt och jag började äta mycket mindre än vad jag gjorde innan, typ som att magsäcken krympte (om den nu kan göra det), så därför äter jag kanske 1/3 eller 1/4 av vad min sambo gör, samt att jag tränar ju mycket mer idag än vad jag gjorde innan.
 
Appropå träning så blir det nog inget gym idag, blir kanske en liten PW sen (tänkte skriva om jag hinner, men borde nog snarare stå om jag har lust). Får se lite när min sambo kommer hem från jobbet, alltid roligare att gå mer än en (även om tempot blir lite långsammare då).
 
Nej, nu får jag väl fortsätta med mitt exjobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0